آجيل شب يلدا چيست؟

بهترين محصولات ارگانيك

آجيل شب يلدا چيست؟

۲۰ بازديد

آجيل خوراكي خوشمزه اي است كه از ديرباز جاي خود را در انواع مراسم ايراني باز كرده است. با اينكه در حالت كلي آجيل شامل مخلوطي از خشكبار است اما سنت هاب ديرينه و سلايق مختلف تركيبات گوناگوني از آجيل را به وجود آورده اند. ايرانيان كه در گذشته شادي ها و مراسم گرم و سنتي خاص خود را در هر ماه برگذار ميكردند، براي هر جشني آيين و سنت مخصوص به خود را ايجاد كرده بودند. يكي از اين سنت هاي بسيار زيبا كه خوشبختانه تا زمان حال ادامه يافته و به ما نيز رسيده است شب يلدا است. يلدا آيين و سنت خاص خود را دارد و به طبع آن داراي آجيل مخصوص به خود است! اساسا ايرانيان اصيل معتقدند بدون حضور آجيل شب يلدا (به عنوان يكي از نمادهاي شب يلدا) جشن يلدا ناقص است! هر چند كه قطعا تمامي اين رسوم و سنت ها براي نزديك تر شدن افراد فاميل و دوستي ها و از بين رفتن كينه ها پايه ريزي شده است اما داشتن نماد و آيين مانند آجيل شب يلدا جدابيت هاي خاص خود را به اين مراسم مي افزايد. آجيل ايراني حالا به يكي از نمادهاي فرهنگ ايراني بدل شده و بر اساس تركيبات و اجزاي آن آجيل شور، آجيل شيرين و آجيل چهار مغز نام گرفته است.

آجيل شب يلدا

درست است كه آجيل بنا بر سلايق و مدل‌هاي گوناگون، تركيبات متفاوتي دارد اما آجيل شب يلدا به رسم سنت هاي ديرين شامل مغزهاي زير است:

پسته

بادام

گردو

فندق

البته در برخي مناطق كشور از ميوه هاي خشك نيز به عنوان آجيل شب يلدا استفاده مي شود و علاوه بر اينها كشمش و انجير هم بعضا درآجيل شب يلدا به كار ميرود. ويژگي بارز آجيل شب يلدا، مخلوط بودن انواع مغزهاي خام و خشكباري است و همين موضوع بر ارزش تغذيه اي آن مي افزايد. در واقع شايد بتوان گفت آجيل شب يلدا در حالت سنتي خود، آجيل چهارمغز بوده است و به مرور زمان مغزها و خوراكي هاي ديگري به آن افزوده شده است كه در اين ميان باسلوق را هم ميتوان نام برد كه اليته به دليل محاسبه وزن آن در زمان خريد آجيل شب يلدا و البته بالا رفتن قيمت آجيل در زمان هاي خاص و مراجعه زياد مردم مانند شب يلدا!، اگر قيمت برايتان اهميت دارد آجيل را به صورت مغزهاي جداگانه بخريد و از خريد آجيل مخلوط خودداري كنيد و بعدا در منزل خودتان آجيل مخلوط را درست كرده و در ظرف دلخواه بريزيد چرا كه در شكل هاي آماده آجيل شب يلدا، مقدار قابل توجهي باسلوق و موارد غير ضروري وجود دارد كه در محاسبه وزن و قيمت به صورت يكپارچه و يكجا صورت ميپذيرد!

ويژگيهاي آجيل شب يلدا

آجيل به عنوان سالم ترين تنقلات شناخته شده و داراي فيبر بالاست كه در درمان يبوست، چاقي، انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و روده بسيار مؤثر است. آجيل داراي انواع ويتامينهاي گروه E و B، روي، كلسيم، فسفر و پتاسيم، منيزيوم، ويتامين A و پروتئين است كه وجود اين مواد در بدن موجب افزايش تراكم استخوان و جلوگيري از ريزش مو و چين و چروك پوست، درمان افسردگي، افزايش قدرت بينايي و رفع خستگي و گرفتگي عضلات مي شود. اما بايد توجه كرد با اينكه چربي موجود در آجيل از نوع مضر نيست، اما داراي كالري بالايي است و براي جلوگيري از افزايش وزن در خوردن آن بايد اعتدال رعايت شود.

آجيل هفت قلم و تزييني شب يلدا

آجيل، بخش چرب و خوشمزه سفره يلدا را تشكيل مي‌دهد. بادام، پسته، فندق، گردو، نخودچي، كشمش و باسلوق، كمتر كسي را دچار وسوسه نمي‌كند، به خصوص كه در شب‌ هاي سرد زمستان، خوردن آجيل شما را گرم مي‌كند، در زير به شرح خواص دو قلم از خوراكي‌هاي موجود درآجيل شب يلدا  مي‌پردازيم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.